Sztuczna inteligencja pomaga rozszyfrować zasady starożytnej gry
23 grudnia 2024, 06:07W latach 1967–1978 roku Włoska Wyprawa Archeologiczna ISMEO prowadziła pierwsze badania w Shahr-i Sokhta (SiS) w Iranie. Szybko okazało się, że miasto składało się z trzech obszarów: mieszkalnego, cmentarza i przemysłowego. Jego największy rozkwit przypadł na połowę III tysiąclecia przed naszą erą, gdy obszar mieszkalny zajmował 80 hektarów. Miasto uznano za jeden z najważniejszych ośrodków na wschodzie Wyżyny Irańskiej. Zidentyfikowano tam cztery okresy kulturowe podzielone na 10 faz konstrukcyjnych, które datowano na od 2. połowy IV tysiąclecia do połowy III tysiąclecia. W południowej części miasta znaleziono duży cmentarz o powierzchni około 20 hektarów, a w jednym z grobów planszę do gry i bierki.
Olbrzymi sukces Intela
3 października 2006, 10:27Procesory z rodziny Core 2 Duo okazały się, jak dotychczas, olbrzymim sukcesem. Intel poinformował właśnie, że w ciągu 2 miesięcy od ich premiery sprzedał 5 milionów tego typu układów.
Nowe CPU dla Xboksa będą później?
27 grudnia 2006, 11:17W Sieci pojawiła się informacja jakoby firma Chartered Semiconductor miała zamiar opóźnić produkcję 65-nanometrowych procesorów dla konsoli Xbox 360. Jeśli to prawda, może się okazać, że w najbliższym czasie Microsoft nie będzie w stanie obniżyć kosztów produkcji konsoli.
Apple prezentuje 8-rdzeniowe Maki Pro
6 kwietnia 2007, 12:01Apple rozpoczęło sprzedaż maszyn Mac Pro wyposażonych w osiem rdzeni procesora. Ceny nowych systemów rozpoczynają się od 3997 dolarów.
Nokia i Microsoft razem
6 sierpnia 2007, 11:36Nokia ogłosiła, że ma zamiar wykorzystać opracowane przez Microsoft technologie DRM do ochrony treści przechowywanych w telefonach komórkowych. Fińska firma kupi licencję na technologię PlayReady i wbuduje ją we własne oprogramowanie S60.
Armia wyprodukuje gry
14 grudnia 2007, 13:27Amerykańska armia otworzyło specjalne biuro projektowe, które będzie zajmowało się produkcją gier. Dotychczas gry wideo były wykorzystywane przez wojsko do rekrutacji nowych żołnierzy. Te, które będą powstawały w Project Office for Gaming (TPO Gaming), które jest częścią Dowództwa Szkolenia i Doktryny (TRADOC), mają być pełnowartościowymi symulatorami szkoleniowymi.
Rekordowy marsz robota
8 kwietnia 2008, 12:20Cornell Ranger, robot z Uniwersytetu Cornella, pobił (na razie nieoficjalny) rekord dystansu przebytego przez maszynę. Trzeciego kwietnia przeszedł bez zatrzymywania 45 okrążeń, w sumie nieco ponad 9 kilometrów. Wydarzenie miało miejsce na bieżni Barton Hall.
Internet (jeszcze bardziej) pomocny naukowcom
8 lipca 2008, 21:10O tym, że Internet jest niezbędnym narzędziem dla dzisiejszych naukowców, nie trzeba mówić chyba nikomu. Nic więc dziwnego, że rozwijane są kolejne projekty, których zadaniem jest zbieranie informacji i ich publikowanie z myślą o wykorzystaniu przez naukowców. O nowych, interesujących pomysłach na wykorzystanie Internetu dla potrzeb nauki donoszą dwa zespoły badaczy pracujących w Stanach Zjednoczonych.
Pestycydy niczym biały kruk
21 października 2008, 21:40Z morza zatrważających informacji o zanieczyszczeniu środowiska udało nam się wydobyć chociaż jedną dobrą wiadomość: w spożywanej przez ludzi wodzie spada stężenie pestycydów.
Usypiający strażnik
14 stycznia 2009, 22:20Aktywność białka p53, zwanego niekiedy "strażnikiem genomu", była dotychczas uznawana za krytyczną linię obrony komórek przed transformacją nowotworową. Okazuje się jednak, że w pewnych okolicznościach ta sama proteina może znacznie zwiększać oporność komórek na chemioterapię.